5 tips om retouren makkelijk te maken

Inhoud

Als eigenaar van een webshop zie je retouren liever niet binnenkomen. Klanten kunnen bestellingen retourneren om allerlei redenen. De redenen van een retour hoeven we niet uit te lichten. Wat we je wel kunnen vertellen is dat het jou als ondernemer veel extra werk en kosten geeft om de retournering af te handelen. Het terugsturen van bestellingen wil je het liefst voorkomen. Maar als het dan toch gebeurt, moet het wel makkelijk gaan. In deze blog geven we je vijf tips om het retouren makkelijker te maken. 

  1. Houd klanten op de hoogte
    De klant wil heel graag op de hoogte blijven. “Wat gebeurt er met mijn retournering?” Houd de klant op de hoogte. Laat de klant weten wanneer het pakket bij jou is binnengekomen. Zo is de klant gelijk op de hoogte. Geef ook gelijk aan wanneer de klant het geld teruggestort krijgt wanneer dit het geval is. Wanneer jij als webshop eigenaar de klant goed op de hoogte houdt, zal de klant zelf minder snel contact opnemen met de klantenservice. Dit scheelt jou weer extra tijd.
  2. Voorkom retouren
    Retourneren kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt als webshop eigenaar wel je best doen om het zoveel mogelijk te voorkomen.

    Kwaliteit producten
    Zorg ervoor dat de kwaliteit van je producten altijd goed is. Controleer de producten ook altijd zorgvuldig wanneer je deze zelf ontvangt en wanneer je de producten gaat verzenden. Zijn de producten niet beschadigt of incompleet?

    Wees duidelijk over wat je verkoopt
    Laat per product duidelijk zien wat de klant gaat kopen. Maak goede foto’s van het product. Houd het niet bij een foto, maar maak er meerdere zodat de klant het product goed kan bekijken. Wees ook duidelijk in de productomschrijving. Kan de klant hierin goed zien wat hij gaat aanschaffen? Of komt de klant nog voor een verrassing te staan?
  3. Wees eerlijk over het product
    Geef de klant de juiste informatie. Het liefst prijs je al je producten de hemel in, want je wil zo veel mogelijk verkopen. Maar het is ook belangrijk om de negatieve kanten of de nadelen van een product te benoemen. Wanneer je dit niet doet kom je minder betrouwbaar over en de klant ontvangt misschien niet het product waar het naar op zoek was. Door een goede productomschrijving te geven voorkom je onnodig retouren.
  4. Zorg ervoor dat het retourbeleid makkelijk te vinden is voor de klant
    Je ziet bestellingen liever niet terugkomen, maar als de klant iets wil terugsturen, dan wil je wel dat de klant alle informatie gemakkelijk kan vinden op de website. Zorg er dus voor dat de klant niet hoeft te zoeken wanneer het iets wil retourneren. Zorg er voor dat de juiste retourvoorwaarden duidelijk te zien zijn in je webshop. Je wil de klant geen vragen geven wanneer het iets wil terugsturen, maar je wil de klant antwoorden geven over hoe je de bestelling het beste kunt retourneren. Laat duidelijk op de webshop zien hoe de klant een bestelling kan retourneren. Wanneer je dit niet doet, geef je de klant onnodig stress en zal de klant contact opnemen met de klantenservice. Dit geeft jou weer extra werk. 
  5. Geef je gehele orderverwerking uit handen
    Het runnen van een webshop vraagt veel tijd en aandacht. Wanneer je webshop groeit, kan het zijn dat het teveel tijd van je vraagt. Denk er dan eens aan om je orderverwerking uit handen te geven. Laat een externe fulfilment partner je orderverwerking overnemen. Dit bedrijf is erin gespecialiseerd om bestellingen te verzenden, maar is er ook in gespecialiseerd om retourneringen zo goed mogelijk af te handelen. Zo heb jij als webshop eigenaar geen omkijken meer naar de bestellingen die teruggestuurd worden.

Wanneer je er als webshopeigenaar voor zorgt dat het retouren gemakkelijk is voor de klant, dan zorg je er al snel voor dat een klant weer bij je terugkeert. Is het retourneren bij jouw webshop lastig? Is het retourbeleid lastig te vinden op jouw webshop of worden er fouten gemaakt bij het retouren? Dan zal de klant niet snel bij jou terugkomen. Zorg er dus voor dat jouw retourbeleid tip top in orde is en dat de klant met veel plezier de volgende keer weer iets bij jouw webshop besteld.

Lees verder

Prijzen zijn exclusief btw. op basis van 1 artikel per bestelling en inclusief 1 pallet voorraad in het tarief. 
Meer of minder pakketten per dag of speciale wensen? Prijs op aanvraag. Prijzen voor België zijn inclusief tol.