Klantenservice is het visitekaartje van het bedrijf. Is je klantenservice goed? Dan praten de klanten positief over je bedrijf. Laat de klantenservice wat steken vallen? Dan kan het zomaar gebeuren dat de klant geen positieve ervaring heeft met jouw bedrijf en deze ervaring met anderen zal gaan delen. Wanneer je klantenservice goed is zal de klant snel bij jou terugkeren, maar wanneer de klant een negatieve ervaring heeft, zal het waarschijnlijk op zoek gaan naar een concurrent van jou gaan. Hoe zorg je dan voor een goede klantenservice? Is deze blog delen we de beste tips voor een uitstekende klantenservice.
- Maak je team enthousiast
Maak het team waar je mee bent enthousiast over het bedrijf. Leer ze het DNA van het bedrijf kennen, zodat er een passie bij ze ontstaat die ze graag met de klant willen delen. Wanneer de werknemer het bedrijf niet goed kent, zal het ook niet de juiste service kunnen verlenen. Onderschat dit gedeelte niet. Met een gemotiveerd team kun je veel bereiken. Zorg ervoor dat de werknemers zich op hun plek voelen en dat ze zich belangrijk voelen in het bedrijf. Wanneer een werknemer zich gezien en gewaardeerd voelt, zal het veel beter zijn best doen dan wanneer dit niet zo is. - Vraag om feedback
Misschien vind je het spannend om naar feedback te vragen, maar feedback kun je als iets positiefs zien. Van feedback kun je ontzettend veel leren. Wanneer je vraagt om feedback zul je de sterke punten van je bedrijf horen, de verbeterpunten en misschien wel zaken waar je hoog nodig aandacht aan moet besteden. Op deze manier leer je de klant al beter kennen en krijg je gratis inzicht in je bedrijf. Je hoort ook hoe jouw onderneming overkomt op de klant en of de klant er tevreden mee is. Je kunt aan de slag gaan met de verbeterpunten en laat je bedrijf verder groeien. Als ondernemer wil je overal van op de hoogte zijn in je bedrijf. Negatieve feedback is net zo waardevol als positieve feedback. Van een goed onderbouwde feedback kunt je enorm groeien als bedrijf. - Zorg voor snelle klantenservice
Wanneer een klant contact opneemt met jouw klantenservice wil de klant ook zo snel mogelijk een reactie ontvangen. Je kunt er voor zorgen dat er contact is via: social media, whatsapp, chat. Ook is het belangrijk dat de klant telefonisch contact kan opnemen met de klantenservice. Niet alle klanten zijn bekend met bijvoorbeeld social media. Er is ook een groep klanten die juist het vertrouwde gevoel van telefonisch contact willen hebben. Dit is vaak ook de oudere generatie. Hou rekening met alle leeftijdsgroepen. - Train je personeel
Met een getraind team kom je al een heel eind. Want hoe hoor je met de klant om te gaan? Wanneer het personeel niet bekwaam genoeg is, zal de klant ook niet op de juiste manier geholpen worden. Zorg ervoor dat je werknemers goed zijn ingewerkt. Je kunt je personeel een training aanbieden, of zelf met ze aan de slag gaan. Leer ze het bedrijf goed kennen en leer de medewerkers hoe ze om moeten gaan met de klant. Je personeel moet weten waar ze het over hebben en moeten de klant met de beste service kunnen helpen. - Geef je fouten toe
We zijn allemaal mens, en iedereen maakt fouten. Waar een klant veel behoefte aan heeft, is eerlijkheid. Hoe hard je als bedrijf ook je best doet, fouten kunnen altijd gemaakt worden. Maar wanneer je je fouten niet toegeeft, zal de klant het vertrouwen in je bedrijf verliezen. De klant voelt zich niet serieus genomen. Geef je fouten toe, wees eerlijk en zorg voor een oplossing wanneer het nodig is.
Een goede klantenservice is ontzettend belangrijk voor je bedrijf. Zorg ervoor dat je alles goed geregeld hebt, dat je personeel weet waar het over praat en dat de klant zich gehoord voelt. De klantenservice is het visitekaartje van je onderneming. Investeer in je klantenservice en laat dit het stralende visitekaartje zijn voor jouw bedrijf.