Een webshop starten en onderhouden, het vraagt veel van je als ondernemer. Er komt namelijk veel bij kijken. Als webshopeigenaar wil je dat er zo veel mogelijk producten worden verkocht. Hoe drukker, hoe beter. Maar hoe zorg je ervoor dat het verzenden van de orders makkelijker gaat? Wat komt er allemaal bij kijken en hoe zorg je ervoor dat de bestelling zo snel mogelijk geleverd wordt? In deze blog bespreken we zes stappen die het verzenden van een order makkelijker maken.
- De verzendkosten
Welke verzendkosten hanteer je in je webshop? De klant ziet het liefst dat de verzendkosten gratis zijn. Dit is fijn voor de klant, maar niet gratis voor jou. Wanneer je de verzending gratis doet, kun je ervoor kiezen om de prijs van je producten wat te verhogen, of dat je bijvoorbeeld alleen gratis verzendt vanaf een minimum orderbedrag. Als je kiest voor gratis verzenden vanaf een minimum orderbedrag, zullen klanten meer producten toevoegen aan de bestelling.
Wees duidelijk over de verzendkosten op de webshop. Verras de klant niet met de verzendkosten wanneer de klant wil afrekenen. Want bevalt de verzendprijs niet? Dan zal de klant je webshop verlaten en geen bestelling plaatsen. - Verpak de orders goed
Je orders verzenden, heerlijk om te doen als ondernemer. Want je hebt weer iets verkocht en je mag een klant blij maken. Wat hierin heel belangrijk is, is dat de bestelling goed wordt verpakt. We geven je hierbij wat handige tips:
– Breekbare producten? Pak deze zorgvuldig in. Zorg voor voldoende bescherming. Het helpt al enorm als je werkt met verschillende lagen.
– Gebruik het juiste materiaal. Verzend je een zwaar product? Werk dan met stevige materialen. Stevig karton en stevige tape.
– Voldoet je pakket aan de voorwaarden van de vervoerder? Dit is heel belangrijk, want wanneer dit niet zo is kan de vervoerder toeslagen aan je doorberekenen. - Zorg voor een soepel verzendproces
Van opslag tot en met verzenden. Het hele proces moet zo soepel mogelijk gebeuren. Zorg ervoor dat je magazijn op orde is en dat je gemakkelijk en snel de bestelde producten kunt pakken en kunt controleren. Wanneer je magazijn niet op orde is, neemt het meer tijd in beslag om een bestelling te verzenden. Dit voorkom je door orde te schikken in je magazijn. Werk zo efficiënt mogelijk. Laat alle handelingen in elkaar overvloeien. Hoe soepeler het verzendproces is, hoe sneller de bestelling geleverd kan worden. - Wil je aanvullend verzekeren?
Wanneer je een order verzendt, is deze niet standaard aanvullend verzekerd. Het is wel belangrijk dat producten van hoge waarde aanvullend verzekerd worden. Wanneer er iets misgaat met een verzending die verzekerd is, krijg je de inkoopkosten van je product inclusief de kosten van de verzending vergoed. - Het printen van verzendlabels
Een labelprinter is de ideale oplossing voor het printen van verzendlabels. Handmatig de verzendlabels printen is in geen enkel geval een aanrader. Het vraagt ontzettend veel tijd en werk. Een labelprinter is ontzettend handig. Wanneer je alles goed opslaat, heb je hier geen omkijken meer naar. Je print op deze manier heel makkelijk een hele reeks labels uit. - Kies voor een fulfilment bedrijf
De orderverwerking hoef je niet zelf te doen wanneer je een webshop beheert. Je kunt ervoor kiezen om je gehele orderverwerking over te dragen aan een externe fulfilment partner. Dit bedrijf is erin geprofessionaliseerd om de orderverwerking zo goed mogelijk te laten verlopen. Van opslag van de producten, tot en met het retourneren van de bestellingen. Een fulfilment partij neemt dit allemaal van jou over. Op deze manier ontzorgt het bedrijf jou en kun jij je richten op andere werkzaamheden in het bedrijf.
Het proces van verzenden moet eigenlijk vlekkeloos verlopen. Het moet een geoliede machine zijn in het bedrijf. De bestelling moet op de juiste manier ingepakt worden en zo snel mogelijk bij de klant geleverd worden. Een tevreden klant is waar je het voor doet. Ook zorgt een tevreden klant voor positieve reviews op je webshop. En positieve reviews zorgen voor meer klanten.