7 tips om klantreviews te verzamelen

Inhoud

Wil je groeien als bedrijf en uitblinken in wat je doet? Dan is het nodig om te weten wat de klant van jouw onderneming en producten vindt. Een review kan positieve feedback, negatieve feedback of opbouwende feedback bevatten. Met alle soorten feedback kun je wat. Met positieve feedback weet je dat je op de goede weg bent, en met opbouwende of negatieve feedback weet je waar je nog aan mag werken. Een klantreview is gratis advies wat je voor je bedrijf kunt verzamelen. Als bedrijf wil je niets liever dan dat je klant tevreden is met het product wat ze bij je webshop hebben aangeschaft. Daarom is het ontzettend belangrijk om te weten wat de klant dan ook daadwerkelijk van het aangeschafte product vindt. In deze blog delen we zeven tips om klantreviews te verzamelen. 

  1. Vraag de klant om een review
    Zelf heb je het waarschijnlijk al regelmatig meegemaakt. Je bent ergens geweest of hebt een product gekocht en binnen de kortste keren krijg je een e-mail met de vraag of jij je ervaring wil delen. Hier vraagt het bedrijf om een review. En vragen om reviews werkt. Daarom geven wij ook de tip om dit ook bij jouw bedrijf te doen.

    Je kunt ook voor kiezen om review-uitnodigingen te automatiseren. Vaak denkt de klant er niet aan om nog een review te plaatsen wanneer het een product bij jou heeft aangeschaft, maar wanneer je een de klant een uitnodiging stuurt om een review te plaatsen, zal de klant dit sneller doen.
  2. Reageer op negatieve feedback
    Een negatieve beoordeling, je wilt ze het liefst vermijden. Maar ook deze feedback zul je als bedrijf ontvangen en zul je eigenlijk ook wel nodig hebben. Negatieve feedback geeft je inzicht in de zaken die verbetering nodig hebben.

    De klant wil zien dat jij goed omgaat met de kritiek die zij je geven. Wanneer je reageert op een review voelt de klant zich gehoord en serieus genomen. Vooral als het gaat om een negatieve review. In sommige gevallen wil de klant echt zijn verhaal kwijt, dan is het zeker raadzaam om te reageren op de review. Bedank de klant voor de review die ze geven en onderbouw je reactie. Op deze manier kom je transparant en betrouwbaar over. 
  3. Maak gebruik van social media
    Misschien heb je het zelf ook al gemerkt, maar op social media durven mensen sneller hun mening te delen. Maak hier gebruik van. Plaats bijvoorbeeld een foto op Instagram van een product wat jij verkoopt op je webshop en vraag aan de klant of ze tevreden zijn met dit product, en vraag of ze hun ervaring willen delen.
  4. Gebruik reviews op je webshop
    Maak het voor de klant makkelijk om een review achter te laten. Je kunt de klant een review laten geven over je webshop in het algemeen, maar je kunt de klant ook een review laten geven over een specifiek product. Je kunt dit zelf instellen op je website. Wanneer je per product om een review vraagt, krijgt de klant een goede indruk over het desbetreffende product. En wordt het voor de klant misschien makkelijker om het product ook aan te schaffen.
  5. Geef geen korting in ruil voor reviews
    Het wordt op het moment nog veel gedaan, maar eigenlijk verlies je hier een stuk authenticiteit mee. Je ontvangt zeker reviews wanneer je de klant korting geeft wanneer het een review plaatst. Maar eigenlijk koop je op deze manier reviews. Het gevaar dat hierin schuilt, is dat je nep reviews ontvangt op een product. De reviews die jij van je klant wil ontvangen moeten echt zijn. Alleen op deze manier heb je iets aan reviews.
  6. Stuur een e-mail met specifieke vragen
    Na aankoop van een product, kan het heel goed werken om een e-mail naar de klant te sturen waarin je specifieke vragen stelt aan de klant. Alleen de vraag: “Bent u tevreden met uw product?” kun je weinig. Dus stel specifieke vragen. Stel vragen over:
    – de service
    – de levertijd
    – het product
    – de website

    Maak de vragenlijst niet te lang en denk goed na over de vragen die je stelt. Welke informatie heb jij nodig om je bedrijf nog harder te laten groeien?
  7. Maak het de klant makkelijk
    Kost iets extra werk? Dan haken veel mensen al snel af. Maak het de klant daarom extra makkelijk om een review te geven. Zorg ervoor dat de klant gemakkelijk een review kan achterlaten op je website. Wat hier ook belangrijk bij is, is dat je website snel werkt. Wanneer je webshop langer de tijd nodig heeft om een pagina te laden, dan kun je de klant kwijtraken. Een snellere website helpt hierbij.

    Ook is het verstandig om de klant de mogelijkheid te geven om de review anoniem te geven. Een klant geeft soms makkelijker een review wanneer dit anoniem kan. Ze voelen zich op deze manier vrijer om hun mening te uiten.

Als ondernemer wil je weten wat de klant van jouw producten en bedrijf vindt. Daarom is het zo belangrijk om de mening van de klant te horen. Maak gebruik van deze tips om zoveel mogelijk klantreviews te ontvangen en haal hier de nodige informatie uit. Jij als webshop eigenaar wil een goedlopend bedrijf runnen, hierin is de mening van de klant erg belangrijk. Zonder tevreden klanten heb je ook geen succesvol bedrijf.

Lees verder

Prijzen zijn exclusief btw. op basis van 1 artikel per bestelling en inclusief 1 pallet voorraad in het tarief. 
Meer of minder pakketten per dag of speciale wensen? Prijs op aanvraag. Prijzen voor België zijn inclusief tol.