Het onderhouden van een webshop vraagt veel tijd en aandacht. Je streeft naar een goedlopende webshop, je probeert een goede klantenkring op te bouwen en je zorgt ervoor dat alles zo goed mogelijk op orde is. Je wil nergens een steekje laten vallen. Als webshopeigenaar probeer je ervoor te zorgen dat je alle ballen hooghoudt. Je kunt niet het ene belangrijker vinden dan het andere, want dan is je webshop uit balans. Maar hoe houd je grip op je magazijn en je klanten als webshopeigenaar? Is er misschien een hele eenvoudige oplossing voor?
Magazijn op orde
Hoe groot of hoe klein je webshop misschien is, je hebt voorraad nodig. Wanneer je webshop wat kleiner is, kun je de voorraad van je producten misschien nog in een (grote) kast opbergen of heb je er een aparte kamer of ruimte voor. Wanneer je webshop een stuk groter is, kun je dit vaak niet meer aan huis doen en heb je daar een grotere ruimte voor nodig die je kunt huren of kopen. Maar hoe groot of hoe klein je webshop ook is, het is belangrijk dat je alles op orde hebt.
- Staat alles goed geordend?
- Hoeveel voorraad heb ik nog?
- Wanneer moet ik nieuwe producten bestellen?
- Heb ik nog genoeg verpakkingsmateriaal?
- Welke producten lopen er goed en welke lopen er minder goed?
Grip op je klanten
Je klanten zijn ontzettend belangrijk. Zonder klanten geen business. Zonder business geen inkomen. Dus je zorgt er als webshopeigenaar voor dat je klant tevreden is. Maar je kunt hier al snel teveel tijd aan kwijt zijn. Je bent voor de klant bijvoorbeeld op heel veel verschillende kanalen bereikbaar:
- Socialemediakanalen (Instagram, Facebook, Twitter, TikTok, enz.)
- Telefoon
Het is heel verleidelijk om via al deze kanalen contact te hebben met je klant, want je wil beschikbaar zijn. Alleen zit hier het gevaar in dat je te veel tijd besteedt aan klantcommunicatie. Voor je het weet zit je uren achter je laptop of telefoon via al die kanalen berichten te beantwoorden. Dat is niet wat je wilt.
Probeer het contact te beperken tot 3 kanalen waarmee je als bedrijf communiceert met de klant. En dan is er nog een optie waarmee je het klantcontact voor een groot gedeelte ook kunt uitbesteden.
Orderverwerking uitbesteden
Je leest het goed. Je gehele orderverwerking uitbesteden. Het klinkt misschien spannend, en misschien heb je wel vragen zoals:
- Hoe gaat dit allemaal in zijn werk?
- Werkt dit wel echt?
- Krijg ik niet alsnog heel veel werk?
- Kan ik zo’n bedrijf wel vertrouwen?
Wanneer jij je gehele orderverwerking uitbesteedt, inclusief je voorraadbeheer, het inpakken van orders, het verzenden van bestellingen en eventuele retourverwerkingen, word jij als webshopeigenaar hier volledig in ontzorgt. Je gaat op zoek naar een externe fulfilment-partij die bij jou past en wanneer er een goede match is, kun jij je gehele orderverwerking uit handen gaan geven.
Voorraadbeheer
Alle goederen die jij verkoopt via jouw website worden opgeslagen in het magazijn van de fulfilment-partij. Dit wordt allemaal netjes en geordend gedaan, zodat wanneer er een bestelling van jouw webshop binnenkomt, de medewerker het product, of de producten zo in een keer kan pakken en gereed kan maken voor verzending. De bestellingen komen bij de fulfilment-partij binnen via een software programma. Dus jij hoeft zelf niet alle bestellingen door te sturen naar het magazijn. Het software programma zorgt ervoor dat dit allemaal gebeurd.
Via een software die aan jouw webshop is gekoppeld, komen alle bestellingen binnen bij de fulfilment-partij.
Klant
Ook een stuk klantcommunicatie wordt uit handen genomen. Denk bijvoorbeeld aan de retourneringen. Waar de klant eerst nog aan jouw deur zou kloppen, kan de klant nu alles heel gemakkelijk regelen met de fulfilment-partij.
Wanneer je kiest voor een fulfilmentpartner zul je al snel meer grip krijgen op je magazijn en klanten. Verdiep je er eens in wat een externe fulfilment-partij voor jou kan betekenen.