Het is heerlijk wanneer de bestellingen binnenstromen op je webshop. Dit betekent dat je zichtbaar bent geworden en dat de klant jou en je producten vertrouwt. Hoe meer bestellingen je binnenkrijgt, hoe beter. Want waar je naar streeft, is een goedlopend bedrijf dat steeds verder groeit. Maar de basis van een goedlopende webshop is een magazijn dat op orde is. En daar kan het nog wel eens wat steekjes laten vallen. Vaak ben je als ondernemer gefocust op de klant, de bestelling en het verzenden ervan. Dit lijkt het belangrijkste. Maar niets is minder waar. Wanneer je magazijn niet op orde is, zal dit invloed hebben op je verzending, de bestelling en uiteindelijk ook de klant. Je magazijn moet op orde zijn wil je een succesvolle webshop runnen. Daarom delen we wat bruikbare tips met je om orde te scheppen in je magazijn.
Ruimte
Wat is de ruimte die je gebruikt voor je voorraad? Dit kan een kast zijn, een kamer, een opslagruimte. Hoe groot is de ruimte en wat kun je er in kwijt? Wanneer je alleen een kast gebruikt, is het een stuk makkelijker om orde te scheppen in je voorraad dan wanneer je een heel magazijn aan voorraad hebt. We richten ons vandaag vooral op de grotere ruimtes.
Deel je ruimtes in. Welk gedeelte is er geschikt voor ontvangst, opslag en verzending? Maak een plattegrond van je ruimte en deel deze efficiënt in. Het is belangrijk dat je genoeg ruimte hebt voor al deze onderdelen.
Voorraad
Inventariseer. Wat heb je nodig in je voorraad? Het is verleidelijk om heel veel producten in te slaan zodat je voldoende voorraad hebt. Het klinkt fijn, maar in werkelijkheid zorgt dit voor een te vol magazijn. Je raakt met te veel opslag al snel het overzicht kwijt. Het is belangrijk dat je inzicht krijgt in de verkoop van je producten. Welke producten lopen er snel, welke producten worden minder verkocht? Zorg ervoor dat je voldoende voorraad hebt. Niet te veel, maar ook niet te weinig.
Sorteer
Het sorteren van je voorraad is iets waar je ontzettend veel profijt van zult hebben. Alles geordend, niet zoeken naar producten, geen goederen kwijt zijn. Gewoon overzicht en orde. Heel fijn en heel belangrijk. Je kunt je magazijn op verschillende manieren sorteren. Je kunt dit doen door het op naam te sorteren, op grootte, hoe vaak iets wordt verkocht en producttype. Geef alles een vaste plek en leg het allemaal vast. Wanneer je een nieuwe werknemer krijgt, weet hij of zij gelijk waar het aan toe is, omdat alles een vaste plek heeft.
Het gebruik van organizers
Wat gebruik je om je producten mee op te bergen? Het is belangrijk om de juiste organizers te gebruiken. Zorg ervoor dat je magazijn overzichtelijk blijft. Je kunt kiezen voor bakken, kasten, palletstellingen of bijvoorbeeld rekken. Er is genoeg keuze, maar wat werkt er het beste voor jouw opslag? Heb je voornamelijk kleine of lichte producten of verkoop je ook zware producten? Dan moet je er ook op letten dat het rek waar je mee werkt sterk genoeg is.
Labels
Het helpt je enorm om je producten te labelen. Geef al je goederen een label met een nummer waarmee je ze heel makkelijk kunt vinden en aan je bestelling kunt toevoegen.
Softwareprogramma
Maak gebruik van een softwareprogramma. Een heel magazijn op papier is niet meer van deze tijd. Gelukkig maar, want het kan veel makkelijker. Met een softwareprogramma krijg je binnen no-time inzicht in je voorraad. Je weet hoeveel je nog hebt, wat je nog nodig hebt en hoeveel er is verkocht. Het geeft orde en structuur. Iets wat je nodig hebt in een magazijn.
Wanneer je deze stappen volgt, schep je de orde in je magazijn. Dit geeft je bedrijf vooral veel rust en overzicht. Iets wat je niet wil kwijtraken. Blijf je het lastig vinden om een heel magazijn te runnen? Dan kun je er ook nog voor kiezen om je gehele orderverwerking uit handen te geven aan een fulfilment partij. Dit is een gespecialiseerd bedrijf in het opslaan, verpakken en verzenden van producten. Zij nemen dit hele proces van jouw onderneming over.