Hoe verzend je een pakket?

Inhoud

Als webshop is dit een van de belangrijkste dingen die je gaat doen. Pakketten verzenden en hopelijk zullen dat er heel veel zijn. Maar hoe verzend je een pakket en op welke dingen moet je letten? Zijn er dingen waar je rekening mee moet houden, is het moeilijk om te doen? Graag delen we wat handige tips met je en nemen we je mee in de wereld van verzenden. 

Misschien ben je wel gewend om een pakket af te geven bij het postkantoor. Logisch, zo heb je dat ook privé geleerd. Maar zakelijk zal dit toch niet de beste oplossing zijn. Het is een dure oplossing, zeker wanneer je meerdere pakketten per keer verstuurd. Dit is zonde van je geld. Maar op welke manier kun je dan het beste je pakketten verzenden?

Verzendlabels kopen
Wanneer je meerdere pakketten per keer verstuurd kun je online verzendlabels kopen. Dit kun je doen via DPD, DHL of PostNL. De pakketten kun je dan afleveren via geselecteerde afleverpunten.

Verzend Contract
Wanneer je verzend volume stijgt, kun je ook een verzend contract afsluiten en kun je in sommige gevallen onderhandelen over de verzendprijs. 

Kies voor het juiste verpakkingsmateriaal
Je streeft er als bedrijf naar dat je producten zonder schade bij de klant geleverd worden. Daarom is het ontzettend belangrijk dat je het juiste verpakkingsmateriaal gebruikt. Denk aan:

  • Het juiste formaat
  • Het juiste opvulmateriaal
  • Het juiste verpakkingsmateriaal
  • Waar gaat het pakket naartoe? Blijft het in Nederland?
  • Het juiste soort enveloppen.
  • De juiste verzendlabels

Wat is het gewicht en lengte van het product dat je verstuurd? Gebruik je hiervoor het juiste materiaal? Wanneer een verpakking te groot is voor het product en er geen opvulmateriaal gebruikt wordt, dan is de kans groot dat het product schade oploopt. Voorkom dit door het juiste formaat verpakkingsmateriaal te gebruiken en door gebruik te maken van opvulmateriaal. 

Handige tips voor het verzenden van een pakket

  1. Zorg dat je alle informatie van de klant hebt die je nodig hebt voor verzending
  2. Verpak de bestelling zo goed mogelijk, zodat er zo min mogelijk kans is op schade (denk aan gewicht van het product, formaat van de verpakking, het opvulmateriaal)
  3. Label het pakket en controleer of alle adresgegevens kloppen
  4. Voeg ook een retouradres toe op de verpakking. De klant kan dit adres gebruiken wanneer het iets wil terugsturen. 
  5. Weeg het pakket nog een keer extra, zodat je zeker weet dat alles klopt. 
  6. Kies de juiste verzendmethode
  7. Maak gebruik van Track & Trace. Zo kunnen de klant en jij de bestelling volgen. 
  8. Informeer de klant over de levering van de bestelling. (Wanneer denk je dat het pakket wordt geleverd?) Informeer de klant ook wanneer de levering vertraging oploopt. 
  9. Controleer of je alle stappen hebt genomen. Zo niet, corrigeer wat je bent vergeten. 
  10. Verzend het pakket zo snel mogelijk

Het verzenden van een pakket is niet ingewikkeld. Wel is het belangrijk dat je alle stappen zorgvuldig uitvoert. Wanneer je een stap overslaat of niet correct uitvoert, kunnen er fouten ontstaan tijdens het verzenden en kan het pakket kwijtraken of schade oplopen. Dingen die je uiteraard wil voorkomen. Wees zorgvuldig in het verzenden van je pakketten. De klant heeft vertrouwen in je en daarom heeft het een bestelling geplaatst op jouw webshop. Daarom is het belangrijk dat de klant dit vertrouwen ook behoudt en dat het verzenden van de bestelling vlekkeloos verloopt. Zorg voor het juiste verpakkingsmateriaal, de juiste informatie op het verzendlabel en dat je de juiste vervoerders hebt voor het verzenden van de bestellingen. Maak gebruik van Track & Trace, zodat de klant inzicht krijgt in de status van de bestelling. Dit vindt de klant erg prettig. En natuurlijk, zorg ervoor dat alles klopt.

Lees verder

Prijzen zijn exclusief btw. op basis van 1 artikel per bestelling en inclusief 1 pallet voorraad in het tarief. 
Meer of minder pakketten per dag of speciale wensen? Prijs op aanvraag. Prijzen voor België zijn inclusief tol.