Als webshop krijg je dagelijks te maken met het verzenden van pakketten. Wanneer je een goedlopende webshop hebt, zul je het waarschijnlijk erg druk hebben met het verzenden van bestellingen. Als eigenaar van een webshop wil je dat de orders zo snel mogelijk bij de klant terecht komen. Hoe drukker je het krijgt en hoe meer pakketten je gaan verzenden, hoe meer je er op moet letten dat dit allemaal foutloos gebeurd. Door de drukte kan het voorkomen dat je een fout over het hoofd ziet. Natuurlijk wil je niet dat dit gebeurd. Daarom delen we in deze blog wat de meest gemaakte verzendfouten zijn en hoe je deze ook kunt voorkomen.
- Pakketten verzenden zonder verzekering
Het is altijd handig om pakketten te verzekeren, vooral als deze producten van hoge waarde zijn. Pakketten zijn niet standaard verzekerd. Wanneer pakketten beschadigt of vermist raken zijn de kosten voor eigen rekening. Daarom is het zeker aan te raden om kostbare producten altijd te verzekeren. Wanneer er dan iets mis gaat met de verzending, kom je in aanmerking voor een schadevergoeding. - Foute adresgegevens
Het klinkt misschien heel erg logisch, maar deze fout komt zeker voor. Denk aan een verkeerde naam, of een verkeerde postcode. Maak gebruik van een automatische adressering. Hiermee voorkom je dat je het verkeerde adres afdrukt. Dit is voor klanten met het invullen van het adres ook een stuk gemakkelijker, omdat je dan maar een gedeelte van de adresgegevens hoeft in te vullen. - Overschrijden van volumegewicht
Het is erg belangrijk om rekening te houden met de afmetingen van je pakket. Het volumegewicht bereken je eenvoudig met de volgende formule: lengte x breedte x hoogte = volume – gewicht in kilogram. - Onverwachte toeslagen door verkeerd gekozen verzendoptie
Een fout die vaak wordt gemaakt is dat er wordt gekozen voor de goedkoopste verzendoptie. Daarbij wordt er geen rekening gehouden met eventuele toeslagen. Elke vervoerder biedt verschillende verzendopties met bepaalde prijzen en richtlijnen.
Wanneer een pakket groter of zwaarder is, zorgt dit voor extra toeslagen. Houdt hier rekening mee. - Zendingen niet volgens de eisen labelen en verpakken
Wanneer je het pakket niet op de correcte manier labelt of verpakt, zal het niet op de juiste bestemming aankomen. Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar het gebeurt nog steeds met enige regelmaat. Natuurlijk wil jij dit als webshopeigenaar voorkomen. Het is dus van groot belang dat dit op de goede manier gebeurd.
Check ook altijd de eisen van de vervoerder waar je mee verzendt. - Gevaarlijke producten niet verzenden volgens de regels
Voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen gelden strengere regels. Houdt daar zeker rekening mee. Je bent verplicht om de inhoud van het pakket correct aan te geven!
Denk aan producten die:- brandgevaarlijk zijn
- slecht zijn voor het milieu
- giftig zijn
Jij bent verantwoordelijk voor de verzending
Wat je ook zeker niet moet vergeten is dat je als webshop verantwoordelijk blijft voor de zending, totdat je klant zelf het pakket heeft ontvangen. Ook wanneer het bij iemand anders is bezorgd omdat de klant zelf niet thuis was. Als webshopeigenaar blijf jij verantwoordelijk voor het product totdat de klant het zelf in zijn bezit heeft.
Het is ontzettend balen als er iets met jouw pakket gebeurd, maar wanneer je jouw pakket verzekerd is het probleem al een stuk minder groot. Wanneer er onverhoopt toch iets verkeerd gaat met de verzending van een product, betrek dan altijd de klant bij het bedenken van een oplossing zodat je begrip creëert in de situatie.
Kiezen voor een externe fulfilment-partij
Wanneer je kiest voor een externe fulfilment-partij, zullen zij al jouw bestellingen voor jouw webshop verzenden. Dit bedrijf is erin gespecialiseerd om pakketten op een zorgvuldige, professionele en snelle manier te verzenden.