Met deze 8 tips trek je klanten naar de webshop

Inhoud

Wanneer je net bent gestart met je webshop, wil je zo veel mogelijk informatie verzamelen over hoe je klanten naar je webshop trekt. Maar ook wanneer je al langer een webshop runt wil je zo veel mogelijk te weten komen wat de beste manier is om klanten naar je webshop te trekken. Zonder klanten ben je niets als webshop. Je wil niets liever dan dat de klant zijn geld bij jouw webshop uitgeeft. Maar hoe krijg je de klant bij jouw webshop? Er zijn verschillende manieren die jou hierbij kunnen helpen. We delen acht tips met je.

  1. Maak gebruik van social media
    Social media is al jaren niet meer weg te denken uit ons leven. Het is een geweldig platform om jouw webshop te promoten. Investeren in een website kost geld, maar een socialmedia-account is gratis. Maak een bedrijfspagina aan op bijvoorbeeld Facebook of Instagram en deel daar regelmatig berichten. Laat zien wat je verkoopt en wie jij als ondernemer bent. Laat ook eens een kijkje achter de schermen zien. Vergeet niet te reageren op vragen of opmerkingen die klanten plaatsen op je social media-account. Wanneer je niet reageert op klanten, kan dat wantrouwen opwekken. Zorg er dus altijd voor dat jijzelf of een werknemer op alle berichten reageert. 
  1. Waardevolle content
    Content zoals blogposts, video’s of foto’s over je webshop of expertise helpen jou als ondernemer om klanten naar je webshop te trekken. Wanneer je regelmatig dit soort content op je website plaatst, word je meer zichtbaar voor de klant. Ook kun je deze content delen op je social media pagina’s.
  2. Een gemakkelijk bestelproces
    Wanneer het bestelproces op jouw webshop snel en makkelijk is, zal een klant sneller een bestelling plaatsen dan wanneer dat niet het geval is. Zorg ervoor dat het bestellen eenvoudig is en dat alles duidelijk staat aangegeven. Is het winkelmandje goed zichtbaar? Is de betaalpagina overzichtelijk en kan de klant gemakkelijk alle informatie vinden?
  3. Ken je doelgroep
    Voor wie is jouw webshop bedoeld? Wat is de doelgroep voor jouw onderneming? Wie wil je bereiken en wie wil jouw producten aanschaffen? Zorg dat je dit helder hebt. Wanneer jij je doelgroep helder hebt, kun je specifieker te werk gaan. Hoe specifieker je doelgroep, hoe makkelijker jij je producten kunt verkopen.
  4. Biedt goede service
    Staat je klantenservice als een huis? Staat je webshop er om bekend dat je goed omgaat met je klanten? Wordt er serieus omgegaan met klachten of feedback en sta je altijd klaar voor je klant? Dan zullen deze klanten aantrekken. Wanneer een klant een positieve ervaring heeft met jouw webshop, zal het positief met anderen praten over jouw bedrijf. Je klantenservice kan je webshop maken of breken. Wanneer je een goede klantenservice hebt, zal dit een positieve uitwerking hebben op jouw webshop.
  5. Werk samen
    Mond-tot-mondreclame, eigenlijk heeft dit altijd al ontzettend goed gewerkt. Iemand heeft een leuk item en er wordt al snel gevraagd waar dat product is gekocht. Tegenwoordig is deze vorm van reclame nog makkelijker geworden door social media. Je kunt gaan samenwerken met influencers die geïnteresseerd zijn in jouw producten. Met influencers kun je een (betaalde) samenwerking aangaan door ze te vragen een product te testen, of om jouw producten op hun social media pagina te delen. Op deze manier worden jouw producten met veel mensen gedeeld.
  6. Verbeter je SEO
    Laat de klant je vinden. Het is ontzettend belangrijk dat je webshop zichtbaar wordt in Google. Hierbij is het van belang dat je de website optimaliseert voor zoekmachines, zodat je webshop hoger komt te staan in de zoekresultaten. Gebruik bijvoorbeeld relevante zoekwoorden in je titels en teksten en zorg ervoor dat je een goede website structuur hebt.
  7. Praat over je onderneming
    Je onderneming is je grote trots. Laat dat ook zien. Vertel aan iedereen wat voor webshop je hebt, wat je verkoopt, voor wie het is en wat je wil bereiken met je onderneming. Jij kunt je bedrijf het beste promoten bij de klant. Je weet precies hoe de onderneming in elkaar zit en wat je te bieden hebt. Je weet ook voor wie het is en wat het de klant kan bieden. Laat het beste van jezelf zien. Jij bent het visitekaartje van het bedrijf. Ben je klantvriendelijk, betrouwbaar en laat je zien dat je het serieus neemt? Wanneer jij enthousiast bent over je webshop en deze ook promoot, zul je ook snel andere mensen enthousiast maken. Dit trekt klanten naar je webshop. Wanneer je enthousiast bent, maak je de klant nieuwsgierig. Praat je niet enthousiast over je bedrijf en deel je jouw passie niet met anderen? Dan is de kans veel kleiner dat je mensen aantrekt.

Meer klanten aantrekken met je webshop? Dat wil iedereen. Neem deze tips ter harte en investeer in je webshop. Geef niet op. Hoe hard werken het ook kan zijn voordat je misschien resultaat ziet. Het is ook niet mogelijk om binnen een dag een succesvolle onderneming te hebben. Het vergt tijd om een succesvolle onderneming neer te zetten. Geef jezelf de tijd om in je bedrijf te investeren.

Lees verder

Prijzen zijn exclusief btw. op basis van 1 artikel per bestelling en inclusief 1 pallet voorraad in het tarief. 
Meer of minder pakketten per dag of speciale wensen? Prijs op aanvraag. Prijzen voor België zijn inclusief tol.