Een webshop onderhouden kost veel tijd. Hoe meer je webshop groeit, hoe meer tijd je eraan kwijt bent. Tijd kost geld, dus je wil als ondernemer dat je tijd goed besteedt wordt. Als je ergens tijd op kunt besparen, wil je dat zeker proberen. In de blog zullen we wat delen over het uitbesteden van werk, zodat je tijd gaat besparen met je webshop.
Werk uitbesteden
Als eigenaar van een bedrijf klinkt het misschien heel eng om een stuk van jouw bedrijf uit te besteden aan iemand anders. Jij kent jouw bedrijf als geen ander, je hele hart en ziel zitten erin. Hoe kan een ander bedrijf die jouw bedrijf niet zo goed kent zoals jij dat doet, ook zo goed werk leveren? Wanneer jij een webshop start zul je in het begin waarschijnlijk zelf veel, tot alles zelf doen. Vooral als je online ook nog eens heel handig bent. Denk aan:
- Website bouwen en onderhouden
- Social Media
- Bestellingen inpakken
- Orders verzenden
- Voorraad beheren
Als je start met je webshop laat je budget het vaak nog niet toe om meerdere activiteiten uit te besteden. Misschien start je wel met een Socialmediapagina om je producten te promoten. Dit bespaart geld en tijd om een website te bouwen. Wanneer je dit met promotie goed aanpakt kan jou bedrijf al mooi groeien. Misschien wel zo goed dat je al wat werkzaamheden kunt uitbesteden. We lichten er een paar voor je uit.
Bouwen en onderhouden van website uitbesteden
Dit is een hele klus. Zeker als je hier zelf geen ervaring mee hebt. Het bouwen van een website vraagt heel veel tijd. Het moet er niet alleen goed uitzien. Ook moet alle juiste informatie erop staan, moet je website goed te vinden zijn op Google en heeft je website ook onderhoud nodig. Je assortiment verandert, de informatie verandert en soms is je webshop ook weer eens toe aan een nieuwe stijl.
Veel werk. Daarom kan het heel erg handig zijn om het bouwen en onderhouden van je website uit te besteden. Zo krijg jij meer tijd voor andere activiteiten waar je nu misschien niet aan toe komt of waar je graag in wilt investeren.
Het uitbesteden van social media
Iedereen zit tegenwoordig op social media. Bedrijven maken hier maar al te graag gebruik van. Logisch ook, want het is een heel fijn platform om je bedrijf (in veel gevallen) gratis te promoten. Je kunt dit allemaal zelf doen. Professionele foto’s maken, video’s maken van je producten, teksten schrijven, promotieberichten maken, enz. Zoals je kunt lezen is dit veel werk, daarnaast komen ook nog eens de vragen:
- Hoe zijn jouw fotografie skills?
- Schrijf jij een tekst makkelijk weg?
- Met welk gemak zet jij een video in elkaar?
Dan komt er nog een hele belangrijke vraag bij kijken: Hoeveel tijd wil jij aan social media besteden? Is het je genoeg waard om dit zelf allemaal te onderhouden? En kun je de klant de kwaliteit geven die jij zou willen geven? Of doe je zelf gewoon hard je best. Je kunt Social Media ook uitbesteden, of gedeeltes van je Social media. Denk bijvoorbeeld aan het maken van foto’s, video’s of teksten. Je krijgt hierdoor meer tijd voor andere dingen en je zorgt er tegelijkertijd voor dat je Socialmediakanaal er professioneel uitziet.
Uitbesteden orderverwerking
- Voorraadbeheer
- Orders sorteren
- Bestellingen inpakken
- Orders verzenden
- Retourverwerkingen
Eigenlijk is dit alles wat er moet gebeuren om een bestelling bij een klant te leveren. Allemaal hele belangrijke stappen voor jouw webshop. De ene stap leidt weer tot een volgende stap om de klant blij te maken met de bestelling. Maar ook dit is een onderdeel van je bedrijf wat ontzettend veel tijd vraagt. Elke order die binnenkomt, krijgt hiermee te maken. Je kunt ervoor kiezen om dit allemaal zelf te doen. Wanneer je webshop nog niet zo groot is, lukt dit misschien aardig. Maar wanneer je webshop groeit, wordt dit steeds meer werk. Kun je er op dat moment nog steeds voor zorgen dat je klant de bestelling snel in huis heeft en dat je klantenservice nog steeds optimaal is? Of is het misschien een idee om de gehele orderverwerking uit handen te geven?
Opslag tot en met retourverwerking kan overgenomen worden door een externe fulfilment-partij. Zij nemen dit hele stuk van jou als webshopeigenaar over. Op deze manier wordt het voor jou een stuk makkelijker om tijd te besparen met je webshop.