Veelgemaakte fouten in magazijnbeheer

Inhoud

Tevreden klanten, dat is waar je naar streeft wanneer je eigenaar bent van een webshop. Hoe win je deze klanten voor je bedrijf en hoe behoudt je ze? Je voorraadbeheer is hier een hele belangrijke sleutel in. Je zou misschien denken dat vooral je website er perfect uit moet zien en dat je klantenservice een uitstekende service moet verlenen. Die twee dingen zijn zeker waar, maar onderschat je magazijn niet. Want wanneer je magazijn niet op orde is, zullen de bestellingen ook niet goed verlopen. Het is dus zeker belangrijk dat je magazijnbeheer helemaal op orde is.

Helaas worden en nog regelmatig fouten gemaakt in het magazijnbeheer. Om dit voor jou als ondernemer te voorkomen of te verhelpen, delen we hier drie veelgemaakte fouten in magazijnbeheer. 

  1. Er is geen overzicht in je magazijn
    Niet iedereen is gestructureerd en geordend. Wel kan iedereen het leren om structuur en orde aan te brengen. In je magazijn is dit ontzettend belangrijk. Wanneer er geen structuur en orde is, zal je magazijn snel een rommel worden. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je minder snel te werk kan gaan en een order later verzonden wordt dan je zou willen, of hebt afgesproken met de klant. Natuurlijk wil je dit voorkomen.

    Structuur zorgt voor rust en overzicht. Je merkt het al snel wanneer er geen structuur is. Je ervaart onrust en je moet langer zoeken naar producten. Is dit herkenbaar voor je? Leg dan een goede structuur aan in je magazijn. Het helpt je bijvoorbeeld enorm bij drukke periodes. Als je in die periodes werkt met een goede structuur, zul je veel sneller en efficiënter werken dan wanneer je geen goede structuur hebt.

    Zorg ervoor dat:
  • Je een goed werkende routestrategie hebt
  • Je artikelen goed geordend zijn
  • Alles een vaste plek heeft
  • Je magazijn altijd opgeruimd is
  1. Je magazijn is niet schoon en opgeruimd
    Je webshop loopt misschien ontzettend goed. Je krijgt veel bestellingen binnen en je hebt het druk. Van bestellingen sorteren, inpakken, verzenden, retouren afhandelen en klantenservice. Je hebt genoeg te doen. Wanneer je het druk hebt met de klant, kan het schoonhouden en schoonmaken van je magazijn er misschien bij in schieten. Want voor jou is de klant ontzettend belangrijk. Maar vergeet je magazijn niet. Je wil sowieso niet dat jij en je werknemers in een vies magazijn moeten werken, daar houdt niemand van.

    Een rommeltje en viezigheid is al snel gemaakt, denk bijvoorbeeld aan:
  • Een vuilnisbak die uitpuilt
  • Afval van verzendmateriaal dat niet wordt opgeruimd
  • Een koffiebeker die blijft staan
  • Een vloer die niet aangeveegd wordt
  • Je werkplek niet opruimen wanneer je klaar bent

En wanneer je niet regelmatig schoonmaakt, wordt je magazijn ook gewoon vies. Zorg ervoor dat er aan het einde van de werkdag opgeruimd wordt en dat er wordt schoongemaakt. Het werkt ontzettend prettig wanneer je de volgende dag in een opgeruimd en schoon magazijn stapt. Zo loop je op een nieuwe dag niet achter de feiten aan. Maar begin je de werkdag vanuit rust en overzicht. 

  1. Je voorraadbeheer is niet op orde
    Je hebt misschien veel te veel artikelen ingekocht omdat je altijd voldoende voorraad wil hebben. Vooral in een druk seizoen wil je voldoende voorraad hebben. Maar wat is voldoende voorraad? Is dat heel veel producten opslaan? Of is dat misschien toch wat minder voorraad? Heel veel voorraad kan ervoor zorgen dat je niet genoeg ruimte hebt om alles op te slaan, dit zorgt ervoor dat je het overzicht in je magazijn kwijtraakt. Loop regelmatig je voorraad na en vul aan waar nodig. Zo voorkom je dat je teveel opslag hebt, maar voorkom je ook dat je te weinig producten in voorraad hebt. Een klant nee moeten verkopen is iets wat je absoluut niet wil doen.

Heb je fouten gelezen die je zelf ook maakt in je magazijn? Zorg er dan voor dat je deze fouten oplost. Zorg voor overzicht in je magazijn, houd je magazijn schoon en opgeruimd, en houd je voorraadbeheer op orde. Vind je het lastig om je voorraadbeheer helemaal op orde te houden, of ligt je focus misschien ergens anders? Laat dan een externe fulfilment-partij je voorraadbeheer van je overnemen. Zij zijn professionals die dit werk uitstekend voor jouw webshop kunnen doen.

Lees verder

Prijzen zijn exclusief btw. op basis van 1 artikel per bestelling en inclusief 1 pallet voorraad in het tarief. 
Meer of minder pakketten per dag of speciale wensen? Prijs op aanvraag. Prijzen voor België zijn inclusief tol.