De juiste keuze maken bij het kiezen van een fulfilmentpartner, hoe maak je die? Wanneer je erover nadenkt om zo’n groot gedeelte van je bedrijf uit handen te geven, is het uitermate belangrijk dat je goed hebt nagedacht over je keuze. Je wil dat je klanten tevreden blijven en dat je bedrijf blijft groeien. Want het moet minstens net zo goed blijven lopen en het liefst nog harder groeien. Waar moet je dan op letten bij het kiezen van een fulfilment-partij?
Is het de tijd om over te stappen naar een externe fulfilment-partij?
Wanneer de verkopen in jouw webshop toenemen, zou je kunnen kiezen voor een externe fulfilment-partij. Als jouw bedrijf hard groeit, heb je het erg druk met
- Inkoop
- Opslag
- Marketing
- Promotie
- Verzending
- Eventuele retourenafhandeling
Misschien denk je er al langer over na om de orderverwerking uit te besteden, maar twijfel je nog steeds of je ervoor moet kiezen. Is dit het juiste moment om fulfilment uit te besteden? Het is lastig te bepalen wat precies het juiste moment is. Vooral wanneer je nog in de opstartfase zit.
Hier delen we wat signalen die aangeven of het voor jou tijd is om te gaan uitbesteden.
- Je hebt te veel werk
- Je hebt te weinig tijd
- Je hebt te weinig (opslag)ruimte
- Je verstuurt minimaal 10 – 20 pakketten per dag
- Je hebt te hoge pieken
Zo zijn er nog een heel aantal signalen die aangeven dat het misschien verstandig is om in gesprek te gaan met een fulfilment partij. Wat belangrijk is, is dat jij de voor- en nadelen van het uitbesteden van fulfilment naast elkaar legt, en in gesprek gaat met een fulfilment partij.
Biedt het bedrijf de mogelijkheden die jij wenst als webshopeigenaar?
Een fulfilmentbedrijf biedt meerdere mogelijkheden aan op het gebied van verzending. Zoek daarom goed uit of de mogelijkheden die deze fulfilment-partij aanbiedt, ook aansluiten bij wat jij je klanten wil bieden.
- Hoe zijn de bezorgtijden?
- Rekent de fulfilment-partij een all-in prijs voor verzenden?
- Tot welk gewicht kun je versturen?
- Kunnen er brievenbuspakketten verstuurd worden?
- Met welke transportbedrijven wordt er samengewerkt?
- Is er de mogelijkheid om buiten NL te versturen?
- Hoe is de afhandeling van het retourneren?
- Wat zijn de kosten van retourneringen?
- Hoe ziet het retourproces er precies uit?
- Kunnen klanten ook bestellingen afhalen?
- Wie regelt de verpakkingsmaterialen? Dozen, enveloppen, labels? Komen daar extra kosten bij kijken?
Transparantie in de kostenopbouw
Je wil onvoorziene kosten voorkomen. Daarom is het belangrijk om o.a. te weten of de fulfilment-partij transparant is in de kosten die hij aan jou doorberekent. Zo weet je wanneer je het fulfilmentbedrijf de opdracht geeft, ook wat de kosten zijn en wat de partij in rekening brengt.
- Wat zijn de opslagkosten?
- Wat zijn de inslagkosten?
- Zijn er kosten verbonden aan de software koppeling?
- Zijn er opstartkosten?
- Zijn er andere kosten waar je rekening mee moet houden?
Inzicht in voorraad
Wanneer je de gehele orderverwerking uit handen geeft wil je wel goed inzicht houden in de voorraad van jouw producten.
- Moet je al bij bestellen?
- Is er genoeg voorraad?
- Welke producten lopen er goed?
Je wil precies weten hoe het gaat met je webshop. Daarom is het belangrijk om te weten in welke vorm de partij inzicht biedt in je voorraad. En sluit deze vorm ook aan bij jouw wensen?
Communicatie met het bedrijf
Zeker niet onbelangrijk. Hoe is de dagelijkse communicatie met het bedrijf? Ook wanneer je vragen hebt, is het belangrijk dat je die snel kunt stellen en dat je goed geholpen wordt.
- Krijg je een vaste contactpersoon?
- Kent de contactpersoon jou en jouw producten?
Ga in gesprek met de fulfilment-partij
Je gehele orderverwerking uit handen geven doe je niet zomaar. Omdat je een heel groot en belangrijk gedeelte van je bedrijf overdraagt aan een ander bedrijf is het ontzettend belangrijk dat je voldoende geïnformeerd bent voordat je alles overdraagt. Ga daarom het gesprek aan met de fulfilment-partij. Stel alle vragen die je hebt en laat je informeren.